Skanowanie książek

Żyjemy w czasach powszechnej digitalizacji, a więc przenoszenia treści pisanych tradycyjnie, ręcznie lub drukiem, do cyfrowych nośników danych. Takie działanie umożliwia szybkie i skuteczne przenoszenie treści między komputerami i wygodne ich przechowywanie. Jest to przydatne zwłaszcza w sytuacji, gdy potrzebujemy fragmentu tekstu, ale noszenie przy sobie całej książki lub dokumentu jest uciążliwe. Digitalizacja nie ogranicza się jednak tylko do funkcji codziennych, użytkowych. Jest to metoda tworzenia archiwów cyfrowych oraz ochrony treści dokumentów o dużej wartości przed zniszczeniem. Aby jednak cały proces mógł się odbyć, potrzebny jest podstawowy sprzęt – odpowiedni skaner do książek. Na rynku można znaleźć szeroki wachlarz modeli. Wielu z nas posiada w domu skaner przeznaczony do własnych potrzeb. Urządzenia te są wykorzystywane powszechnie w szkołach i na uczelniach wyższych przez uczniów i studentów, którzy potrzebują fragmentów książek do nauki. Instytucje zajmujące się literaturą lub dokumentacją korzystają z dużo bardziej precyzyjnych, specjalistycznych skanerów. Taki skaner do książek to zaawansowany technologicznie robot, sterowany automatycznie lub manualnie, umożliwiający wygodne skanowanie całych księgozbiorów. Jest skonstruowany w taki sposób, by starannie zeskanować każdy fragment strony dbając przy tym o bezpieczeństwo skanowanego materiału, nie wyginając go bez potrzeby i nie powodując zagnieceń. Jest to ważne zwłaszcza w kontekście starodruków, które wymagają delikatniejszego obchodzenia. Dobry skaner do książek nie wymaga dużej ingerencji mechanicznej w dokument, gwarantując przy tym dokładność i precyzję.